Adfysio multidisciplinaire praktijk Kessel - Lo / Leuven logo

De voedingsdriehoek: blijf in balans

January 27, 2020
Off

Blijf in balans dankzij de voedingsdriehoek

 
Voeding en eetgewoonten zijn van groot belang voor de volksgezondheid. Ze zijn namelijk belangrijke factoren voor de ontwikkeling van niet-overdraagbare aandoeningen, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Wist je dat uit onderzoek (2014) van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (ISP – WIV) blijkt dat de gemiddelde gebruikelijke consumptie van voedingsmiddelen door volwassen (18 – 64 jaar) ten opzichte van de aanbevolen hoeveelheid volgens de actieve voedingsdriehoek volledig uit balans is?

 

Bovenstaande figuur toont een foto van de oude voedingsdriehoek.

 

Lees hier de belangrijkste resultaten:

    • De Belgische bevolking (3-64 jaar) in 2014 drinkt dagelijks gemiddeld te weinig water en niet-gesuikerde dranken (koffie, thee of light frisdranken). Ondanks de lichte gedragsverbetering die we op dit punt vaststellen in vergelijking met de voorgaande peiling uit 2004, levert de peiling van 2014 nog steeds alarmerende resultaten op. Maar liefst 70% van de bevolking drinkt onvoldoende water en niet-gesuikerde dranken. Daarnaast moet ook worden beklemtoond dat het belangrijk is om de dagelijkse consumptie van light frisdranken te beperken: water moet op elke leeftijd de belangrijkste drank zijn.

 

    • Aardappelen en graanproducten zijn niet alleen de belangrijke bron van meervoudige koolhydraten, maar voeren ook voedingsvezels aan. De gebruikelijke consumptie van aardappelen en vervangproducten (138 g/dag) is onveranderd sinds 2004. De consumptie van aardappelen is wel afgenomen ten voordele van de vervangproducten zoals pasta en rijst. De consumptie van brood en vervangproducten (141 g/dag) is gedaald ten opzichte van 2004. Een grote meerderheid (83-88%) voldoet niet aan de leeftijdsspecifieke richtlijnen voor aardappelen en graanproducten (zijnde respectievelijk 1 à 5 aardappelen en 3 à 12 sneden bruin brood per dag). Vooral vrouwen voldoen niet aan deze richtlijnen (93-94%). Dit geslachtsverschil moet echter met enige voorzichtigheid geïnterpreteerd worden: de hoeveelheid aardappelen en graanproducten die geconsumeerd moet worden gaan namelijk hand in hand met de energiebehoefte.

 

    • De gebruikelijke consumptie van groenten (145 g/dag) is onveranderd sinds 2004. Slechts 5% van de bevolking voldoet aan de leeftijdsspecifieke richtlijnen (zijnde 100 à 300 g/dag), met uitzondering van jonge kinderen (3-5 jaar) waar 35% voldoet aan de richtlijnen.

 

    • De gebruikelijke consumptie van fruit (110 g/dag) is ook onveranderd sinds 2004 en slechts 9% haalt de leeftijdsspecifieke richtlijnen (zijnde 100 à 375 g/dag). Net als voor groenten voldoen voor fruit meer jonge kinderen aan de richtlijnen (64%).

 

    • In 2014 is de gebruikelijke consumptie van melkproducten en calciumverrijkte vervangproducten 160 g/dag, wat ruim onder de richtlijnen is en waardoor quasi niemand voldoet aan de leeftijdsspecifieke richtlijnen (zijnde 450 à 600 gram melkproducten en een maximum van 20 à 40 gram kaas per dag). Er is een lichte daling in de consumptie van zuivelproducten (inclusief kaas) en een stijging in de consumptie van sojagebaseerde producten in vergelijking met 2004. De consumptie van kaas neemt toe met de leeftijd. In tegenstelling tot de andere voedingsgroepen daalt de consumptie van melk- en vervangproducten met de leeftijd.

 

    • De gebruikelijke consumptie van vlees, vis, eieren en vervangproducten (145 g/dag) is onveranderd sinds 2004 en 80% consumeert volgens de leeftijdsspecifieke richtlijnen een te grote hoeveelheid van deze voedingsgroep (40 à 100 g vlees of vis per dag is genoeg). De consumptie van vlees ligt hoger (111 g/dag) dan aanbevolen en heeft de tendens toe te nemen met een stijgende BMI en een dalend opleidingsniveau. De gebruikelijke consumptie van vis bedraagt 23 g/dag, de aanbevolen hoeveelheid wordt hiermee door de meerderheid (69%) niet gehaald.

 

    • Ten slotte worden er teveel producten geconsumeerd uit de restgroep (656 kcal/dag) en heeft bijna iedereen (94%) van de Belgische bevolking een te hoge consumptie van gesuikerde dranken, alcoholische dranken, cakes, koekjes, zoetwaren, chocolade of hartige en gefrituurde snacks (de leeftijdsspecifieke richtlijnen variëren van 110 à 250 kcal/dag). De totale consumptie is onveranderd t.o.v. 2004, maar er wordt een lichte daling van gesuikerde dranken en wijn geobserveerd. Voedingsmiddelen uit de restgroep zijn niet noodzakelijk in een gezond voedingspatroon, maar deze producten zijn zo ingeburgerd in onze voedingscultuur dat we ze niet meer kunnen wegdenken. Het is belangrijk om deze voedingsmiddelen met mate te consumeren, omdat ze vooral veel energie en heel weinig voedingsstoffen aanleveren zoals vezels, vitaminen en mineralen. Men noemt dit ook wel de lege calorieën.

 

(bron: VOEDSELCONSUMPTIEPEILING 2014-2015)

 

 

 

Wist je dat de resultaten uit bovenstaande voedselconsumptiepeiling gebruikt werden voor het opstellen van de nieuwe voedingsdriehoek? In de nieuwe voedingsdriehoek wordt in het groot ‘meer’, ‘minder’ en ‘zo weinig mogelijk’ bij verschillende voedingsgroepen aangegeven.

 

 

 

Wil jij graag professioneel voedings- en dieetadvies op maat? Neem contact op.